6 jaar geleden zijn we, naast onze verkochte salesorganisatie SalesPassie, gestart met onze eigen consultancy-tak. Destijds was de naam SalesUni, maar tegenwoordig heet het SalesConsulent. Met SalesConsulent draaien we inmiddels meerdere miljoenen per jaar en helpen we ondernemers succesvol schalen met hun bedrijf. Dit doen we volledig remote.
In dit artikel deel ik de eerste twee maanden van deze reis en vertel ik je precies welke stappen we hebben gezet. Zo wordt het een praktische case study die laat zien hoe we met €0,- inleg een succesvol bedrijf hebben opgericht dat nu meerdere miljoenen draait.
Een kleine disclaimer
Dit artikel is een commercieel verhaal geworden. Ik deel cijfers en strategieën van mijn bedrijf om je exact te laten zien wat ik doe, zodat jij dit ook kunt toepassen. Als je hier niet tegen kunt, raad ik je aan dit verhaal niet te lezen.
Daarnaast, ja: deze methode werkt voor elke business, zolang je maar een product of dienst verkoopt waar je achter staat en zelf leads moet genereren. Je moet bereid zijn om telefonisch, face-to-face of via Zoom gesprekken te voeren. Dus alles behalve webshops.
Wat we hebben gedaan in 6 simpele stappen
- Een gratis weggever gemaakt die onze ideale klant interessant zou vinden
- Een SalesMachine bouwen zodat we geautomatiseerd downloads omzetten in gekwalificeerde leads
- LinkedIn weggeef posts maken om op een GRATIS manier leads te werven en dus onze weggever laten downloaden
- Deze leads telefonisch opvolgen en omzetten tot klant
- De winsten door investeren in META ads om meer leads te werven en het proces op te schalen
- In de 2e maand een sales professional opgeleid om ook leads op te volgen zodat we konden schalen.
Onze KPI’s na 2 maanden:
- 1.259 geworven leads
- 43 klanten
- €23.634 aan omzet (exclusief btw)
- €3.784 aan advertentiekosten (voornamelijk Facebook)
Een belangrijke KPI was starten met €0 inleg. Hoe zouden wij ondernemers en professionals immers kunnen adviseren hoe ze vanaf niets een bedrijf kunnen opbouwen zonder budget, als wij zelf niet weten hoe dat moet?
De eerste dag
Op de eerste dag van de lancering besloten we een video op te nemen. Geen sjieke montage of lang nadenken, maar gewoon de iPhone gepakt en een microfoontje van €15 gebruikt. Om de creativiteit te stimuleren, haalden we confettiknallers en dronken we een glaasje champagne. Hiermee maakten we LinkedIn-posts waarin we GRATIS trainingen weggaven, bedoeld om met organische content gratis leads te werven. LinkedIn is namelijk ideaal om organisch leads te genereren.
De post kan je hier terugvinden. We hadden, uiteraard, de grote fout gemaakt om in deze post niet aan te geven dat mensen moesten reageren, maar via de link in de comments hem konden downloaden. Hierdoor ging de post niet viraal. Maarja, we wisten toen nog niet beter.
Ons aanbod was helder:
Met SalesUni (nu SalesConsulent) trainen en begeleiden we ondernemers, professionals en bedrijven om winstgevende salesstrategieën op te zetten. Dit was de voorloper van onze unieke methodiek, nu genaamd de SalesMachine. Hiermee analyseren we het hele salesproces: van zichtbaarheid en leadgeneratie tot het converteren van leads, upselling en het creëren van meerdere inkomstenstromen. Door dit proces te herhalen, word je vanzelf succesvol.
Het resultaat van deze aanpak zie je hieronder.
Onze eerste leads en omzet:
- 215 leads
- 129 telefoonnummers
- €376,- (8 kopers van de minicursus à €47)
En dat alles in slechts 3 dagen tijd, met €0 marketingbudget.
De gratis salestraining
De gratis salestraining was een 4-daagse online cursus. Geen live sessies, maar video’s en een PowerPoint presentatie. Nu zouden we kiezen voor een simpele manier, een e-book/brochure en eventueel daar een video van maken als extra waarde. Dit gaat sneller met creëren.
Elke dag ontvingen de 215 leads een mail met een link naar de video’s, waarin ik het proces van een onverslaanbare SalesMachine deelde.
Dit is onze huidige GRATIS training die we nu geven om je bedrijf te schalen.
Dit proces had een paar voordelen:
- Het is volledig geautomatiseerd.
- Of er nu 10 of 10.000 mensen door dit proces gaan: het kost mij geen extra werk.
- Leads leren je kennen, wat de duur van je offertetraject aanzienlijk verkort.
Wat was het resultaat? Na het doorlopen van de training stuurde ik enkele mailings uit met uitnodigingen voor een betaald vervolgtraject. Dit leverde 3 aanvragen op, waarvan 2 leads uiteindelijk investeerden in onze training en begeleiding (€1.500 op jaarbasis per klant). De eerste €3.000 was binnen! Dit budget hebben we direct geïnvesteerd in Facebook-advertenties, terwijl we de mensen die hun nummer hadden achtergelaten nabelden.
De kracht van META-advertenties
Het adverteren op META (Facebook en Instagram) bleek zeer effectief. Door scherp te targeten konden we leads binnenhalen voor €2-€4 per stuk. Bij het opschalen van het budget liep dit op naar €5-€10 per lead, maar dit was het meer dan waard.
Hier is waarom:
- Uit 100 leads (€500 investering) ontvangen we gemiddeld 40 goede telefoonnummers.
- Uit die 40 nummers plannen we gemiddeld 4 afspraken.
- Van de afspraken converteren we 20%, wat neerkomt op minimaal €1.500 omzet per 25 nummers.
Door de cijfers inzichtelijk te maken, wisten we precies hoeveel we konden uitgeven aan leads. Elk verdiende bedrag werd direct opnieuw geïnvesteerd in advertenties.
Opschalen en optimaliseren
In de laatste maand van deze eerste twee maanden namen we een sales professional aan om warme leads op te volgen. Dit is pas een goede stap als je salesproces staat als een huis en je leads overvloedig binnenkomen.
Daarnaast optimaliseerden we continu:
- E-mails werden aangepast met klantresultaten om nieuwe inbound afspraken te genereren.
- Leads werden doorverwezen naar platformen zoals LinkedIn en YouTube.
- We organiseerden LinkedIn Live-sessies om gratis presentaties te geven over het schalen van bedrijven.
Samenvatting van het proces
Wat hebben we gedaan om deze resultaten te behalen?
- Start gratis op LinkedIn: Bied waardevolle content aan en bouw een mailinglijst op.
- Leads opvolgen: Gebruik een gratis weggever en automatiseer het opvolgingsproces.
- Begin met adverteren: Zet je eerste omzet in voor advertenties en schaal langzaam op.
- Herhaal wat werkt: Stop met experimenteren en perfectioneer wat resultaat oplevert.
In slechts twee maanden leverde dit een omzet op van €23.634 bij advertentiekosten van €3.784. Oftewel, elke €1 leverde €6 op.
Tot slot
Het doel van dit artikel was om je volledig inzicht te geven in hoe wij een succesvol bedrijf hebben opgebouwd. Het neerzetten van een goed salesproces is niet moeilijk, maar een salesproces dat converteert, is een ander verhaal.
Als je jouw cijfers kent, een proces automatiseert en waardevolle leads opvolgt, kun je hetzelfde resultaat behalen. Wil je ook een SalesMachine implementeren in jouw bedrijf? Kijk dan eens naar onze GRATIS training.
Succes met je business!
Robert en Joost Wohl